Numar jucatori: 3 – 5
Timp de joc: 30 de minute
Tipul jocului: Pirati
Mecanici: Licitatie

Cutie:

Ce este Buccaneer?

Buccaneer este un joc cu si despre pirati. Vei fi la conducerea unui grup de 5 pirati cu care vei incerca sa jefuiesti cat mai multe nave comerciale care trec prin apele tale si sa obtii comori cat mai mari.
Jocul se desfasoara in sensul acelor ceasornicului, jucatorii pasand pirati sau grupuri de pirati in stanga lor, incercand sa formeze o echipa de pirati indeajuns de puternica pentru a cucerii o nava plina de ducati.

Ce se gaseste in cutia jocului?

Vom gasii in cutia jocului urmatoarele componente: 15 carti cu nave, 24 de comori (cate 6 din fiecare: cufere cu aur, butoaie cu rom, lumanri aurite si pumnale), 25 de discuri din lemn, 1 foaie cu abtibilduri (piratii cu care se va juca), 75 de monezi si regulamentul. Cateva exemple:

Cartile cu nave:

Comorile:

Piratii:

Monezile:

Regulamentul:

Care sunt legile de capatai ale unui pirat?

Primul si primul lucru pe care trebuie sa-l realizam este pregatirea jocului. Pentru aceasta vom amesteca toate cartile cu nave, vom extrage dintre acestea 3 pe care le vom pune in central meses, in timp ce restul vor sta de-o parte cu fata in jos. Apoi, fiecare jucator isi va alege grupul de 5 pirati in functie de culoarea preferata, primind in plus si 10 ducati. Restul de bani si comorile vor fi puse intr-o parte a mesei, in vazul tuturor.
Primul jucator va fi acela cu cea mai inaintata varsta dintre cei participanti, iar ordinea jucatorilor va fi in sensul acelor ceasornicului. Dar ce poate face un jucator? Un jucator are la dispozitie 2 actiuni: sa miste pirati sau sa-i urce la bordul unei nave (sa abordeze). Un jucator este obligat sa realizeze cel putin una din aceste doua actiuni.

Miscare: Ca sa realizeze miscarea piratilor, un jucator poate sa puna un pirat de-al sau sau un grup de pirati deasupra unui pirat sau al unui grup de pirati adversi. Singura data cand nu trebuie sa puna un pirat deasupra altuia este prima tura, cand inca un s-au format grupurile de pirati. In plus, un jucator poate sa opreasca un grup de pirati si sa dea mai departe un pirat de-al sau. Exista, insa, si cateva situatii in care miscarea nu este permisa. Astfel, un jucator nu are voie sa separe un grup de pirati o data ce acesta a fost format; un jucator nu are voie sa puna un pirat al sau sau un grup de pirati de-al sau deasupra unui pirat sau grup de pirati pe care tot el il detine; intr-un grup pot exista maxim 9 pirati, caz in care jucatorul al carui rand este va fi obligat sa faca un abordaj.

Abordaj: Un jucator poate sa abordeze pe o nava doar daca este capitanul unui grup de pirati. Pentru a fi capitan, el trebuie sa aibe un pirat deasupra intregului grup. In acest caz, el va putea sa atace una dintre navele comerciale, avand insa in vedere sa aibe in grup un numar suficient de pirati (mai mare sau egal decat numarul specificat pe nava tinta). O data ce a abordat o nava, capitanul va impartii castigurile. Intai, el va oprii una din comorile navei, pentru ca apoi sa primeasca din stoc suma de ducati specificata pe cartea navei. Daca exista si o a doua comoara pe nava, atunci aceasta va fi luata de secundul in comanda (jucatorul al carui pirat este imediat sub piratul capitan). Dupa impartirea comorilor, capitanul va trebui sa rasplateasca fiecare pirat din grup in functie de valoarea sa (numarul mentionat pe un pirat). Daca nu va putea sa plateasca din castigurile obtinute, un jucator va trebui sa plateasca din propria avere, iar daca nici de aici nu poate, atunci fiecare alt jucator va primi bani din stocul general disponibil (dupa ce capitanul a folosit toti ducatii de care dispunea). De retinut ca un pirat cu semnul intrebarii va primii un numar de ducati egali cu suma scrisa pe nava pe care s-a facut abordajul.

Exista, insa, si o situatie speciala in timpul miscarii piratilor, si anume razmerita. Aceasta are loc cand un jucator detine minim 3 pirati intr-un grup. In acest caz, respectivul jucator poate sa oblige capitanul sa faca abordaj, nava pe care se va realiza acesta fiind aleasa de catre capitan, avand grija ca abordajul sa se poata realiza. Abordajul, chiar si dupa o razmerita, se va realiza in mod normal. In plus, daca un capitan are mai multe grupuri de pirati in care exista o razmerita, el va putea alege cu care grup va realiza abordajul, acela fiind si singurul grup folosit in aceasta tura.

Cand se termina jocul?

In Buccaneer se trage linie si se fac calcule atunci cand toate cele 15 nave au fost jefuite. Pentru a se determina castigatorul jocului, se va verifica cine are cea mai mare avere obtinuta din jafuri. Pentru a calcula aceasta avere, un jucator va tine cont de: suma de ducati (in monezi) pe care o detine, dar si de comorile avute. Valoarea comorilor se calculeaza astfel: pentru fiecare tip de comoara, jucatorul cu cele mai multe exemplare din acel tip va primii din stoc suma mentionata pe obiect, in timp ce ceilalti jucatori vor primii cate 1 ducat pentru fiecare exemplar de comoara “minoritara” pe care o detin. In cazul in care exista egalitate, respectivii jucatori vor impartii valoarea comorii intre ei. Insumand toti ducatii obtinuti pana acum., se va stabilii care a fost cel mai prosper pirat al jocului si el va fi desemnat castigator.

Care este parerea mea asupra jocului?

Gasesc ca Buccaneer este un joc amuzant, dragut, usor de inteles si jucat, fara o prea mare complexitate, dar indeajuns de solicitant. Nu este usor sa fi pirat, iar jucand Buccaneer veti observa tocmai asta.
Din punctul meu de vedere avantajele acestui joc sunt simplitatea lui, faptul ca are o tema si mecanici dragute, dar si ca poate fi jucat cam oricand, necesitand doar o masuta nu prea mare. In plus, este un joc direct, fara de ambiguitati, pe limba oricui, ca sa ma exprim astfel. Iar faptul ca nu implica norocul/sansa/bulanul este o bila alba in plus. Ca dezavantaje as mentiona lipsa de complexitate si de profunzime, dar si numarul limitat de actiuni pe care le poti intreprinde atunci cand este randul tau.
Cea mai buna caracterizare pe care o pot face jocului, pentru a fi inteles de catre toti este urmatoarea: popa prostul. Asta pentru ca miscarile din acest joc si felul in care decurge o runda imi aduc aminte de bine cunoscutul joc de carti (sunt aproape leite, as putea spune). Bonusul pentru Buccaneer este prezenta navelor si existenta atator avutii…
Una peste alta, Buccaneer este un joc dragut, iute, mai mult decat amical. Un mic chill-pill intre sesiuni de jocuri mai grandioase. Un joc de recomandat mai multor varste, in special pentru ca nu este foarte solicitant la nivel strategic.

Asa ca, pana data viitoare, privind din prora-n pupa si din babord in tribord dupa nave de jefuit, va doresc distractie placuta si va cant un simplu: “Yo-ho-ho and a bottle of rum…”

P.S. Jocul functioneaza foarte bine si in 2 jucatori, caz in care vor aparea mai multe subtilitati si se va vedea mai mult din backstabbing-ul pirateresc…