Prezentare scrisa de Chuckila pe Forumul BoardGames BLOG

Odins-Ravens-front-cover

 Cum unii au o afinitate pentru jocurile cu zaruri, jocurile cu zombie sau cele de control teritorial, Odin’s are aproape tot ce imi place mie la un joc. 1 vs 1, reguli extrem de simple pentru a putea fi explicate si cuiva care nu a mai jucat jocuri de societate inainte, se joaca rapid si este al naibii de “frecangiu”. Diferenta dintre o victorie intr-o runda la 4 puncte si o infrangere la acelasi scor este data de micile detalii.

Jocul iti ofera un fals sentiment de siguranta – ai impresia pe tot parcursul rundei ca esti la comanda, ca ai controlul asupra modului in care va decurge totul spre un final fericit. Insa este deajuns o mutare inspirata a adversarului si momentum-ul jocului se schimba radical iar din urmarit devii urmaritor.

Cateva cuvinte despre jocul efectiv:
Jocul are ca tema, dupa cum spune si numele, corbii lui Odin. Cei doi corbi au de parcurs o “cale”, formata initial din 9 carti de teren asezate in fata lor. Terenurile existente: campie, munte, rau, tinut inzapezit si padure. Fiecare carte de teren care formeaza calea contine doua feluri de teren (diferite in general, insa pot fi si similare) asezate in oglinda, astfel incat fiecare jucator va avea o “cale” diferita fata de cea a adversarului. Initial, in calea fiecarui corb nu vor putea fi doua terenuri de acelasi fel alaturate, insa calea poate fi alterata ulterior cu ajutorul unor carti speciale, numite cartile lui Odin. Calea initiala poate fi de asemenea extinsa, fie prin adaugarea unei carti la sfarsitul mianii unui jucator, fie cu ajutorul unei carti speciale care permite acest lucru – functie de interesul jucatorului, adaugarea unor noi carti de teren in calea adversarului poate sa fie facuta cu scop defensiv sau ofensiv.

Corbii calatoresc pe aceasta cale folosindu-se de cartile de teren pe care le trag dintr-un deck. Deck-ul initial contine 25 carti de zbor si 8 carti speciale (cartile lui Odin); acesta se amesteca si primele 5 carti extrase formeaza mana de inceput a jucatorului. O anumita regiune poate fi trecuta fie jucand cartea corespunzatoare, fie folosind una din cartile speciale, fie jucand un asa numit “joker” – doua carti de zbor de acelasi fel diferite de regiunea prin care se trece (de exemplu se pot juca doua campii pentru a traversa muntele). In cazul in care exista mai multe terenuri alaturate de acelasi fel, sa zicem 3 rauri, jucand raul ca si carte de transport permite jucatorului sa treaca toate cele 3 regiuni dintr-o singura mutare.

Mai exista 6 carti care contin o asa zisa “cale magica”. Fiecare carte magica contine doua feluri de teren, sau un teren si Odin; la inceputul jocului in mod aleator se alege o asemenea carte magica iar cele doua simboluri vor permite jucatorilor sa foloseasca acele carti de zbor (teren sau Odin) pentru a incerca sa fie ei cei care castiga cursa magica. Cu alte cuvinte, sunt doua curse simultane pe parcursul unei runde. Calea magica ofera celui care o castiga 3 puncte la finalul rundei, indiferent daca a castigat cursa cu 1 carte diferenta, sau cu 5. In caz de egalitate, nimeni nu primeste nimic.

Odins-Ravens-game1

In faza initiala (cand fiecare jucator are 5 carti in mana), jucatorul poate efectua trei “mutari”. Fie sa joace o carte de zbor (care sa se potriveasca regiunii sau joker), fie sa adauge carti din mana la deck-ul alternativ, fie sa joace carti speciale si sa rezolve una din cele doua actiuni listate pe carte. In momentul in care jucatorul ajunge la 2 carti in mana, daca nu mai are carti in deck-ul alternativ pe care sa le poata juca, si-a terminat tura. Deck-ul alternativ este un deck construit pe principiul LIFO (last in first out) – jucatorul poate “stoca” in acest deck una sau mai multe carti in fiecare tura, insa cartile pot fi luate doar de la “suprafata” si nu mai mult de 3 intr-o runda. Cu alte cuvinte, daca exista in cale o combinatie care sa o permite, intr-o tura, un corb poate avansa 6 regiuni: 3 cu cartile din mana, 3 cu cartile din deck-ul alternativ.

In momentul in care unul din corbi ajunge pe ultima carte de teren din propria cale, jocul s-a terminat. Scorul final se compune ca suma a doua scoruri partiale: cel care a castigat calea corbilor puncteaza diferenta in carti de teren dintre el si invins iar cel care castiga “calea magica” primeste 3 puncte. Asadar, se poate ca o persoana care ajunge primul la capat pe calea corbilor de fapt sa piarda tura.

Cum nu sunt foarte multe, mai jos sunt cartile lui Odin, fiecare cu cele doua potentiale actiuni:
– iti rearanjezi deck-ul alternativ sau pui doua carti de teren aditionale la sfarsitul caii corbilor
– pune markerul lui Odin pe un spatiu neocupat de pe harta sau schimbi intre ele doua carti de teren neocupate de pe harta
– intoarce o carte de teren neocupata 180 grade sau scoate din joc o carte de teren neocupata
– muta corbul oponentului un spatiu inapoi sau muta propriul corb un spatiu inainte

Referitor la markerul lui Odin, cred ca am uitat sa explic rolul lui. Acesta se poate pune pe calea corbilor iar pentru a-l scoate, este nevoie fie a juca aceeasi carte a lui Odin ca si adversarul (si a muta markerul din calea proprie in calea lui), fie a juca doua carti de zbor de acelasi fel cu regiunea in care este pus markerul, fie o carte de zbor similara si un joker, fie doi jokeri (asta doare rau de tot, insa te vei vedea nevoit sa joc chiar si aceasta combinatie paguboasa pe parcursul unui joc).

Si ca sa nu uit care este scopul final al jocului: prima persoana care ajunge la 12 puncte (dupa una sau mai multe runde individuale) castiga meciul. In cazul in care meciul nu se castiga din prima runda (extrem de improbabil sa se termine atat de repede), cel care este in urma cu scorul incepe runda urmatoare iar in caz de egalitate, cel care a pierdut runa anterioara.

Odins-Ravens-game2

Sa tragem linie: jocul imi place extrem de mult, este un joc care te tine in priza de la prima mutare pana la ultima. Fiecare optiune trebuie cantarita si o buna planificare in viitor (deck-ul alternativ) poate contra-balansa eventualele extrageri ghinioniste. O runda proasta la inceputul jocului (5+ puncte pierdute) nu inseamna neaparat game-over fiindca jocul avantajeaza putin pe cel care incepe primul. Iar corbii de lemn sunt powerplay, mai ales ca intorsi seamana cu niste iepurasi. Daca Laviniei ii va placea jocul, va urca direct in varful preferintelor pentru urmatorul joc pe care voi incerca sa il achizitionez. Si va recomand cu caldura sa va luati o copie, daca aveti sansa.

 

Sursa foto: BoardGame Geek