Six_MaKING-Prezentare-detaliata_Review_1

Bazat pe versiunea de sah lansata in 1920 de Anton Makarenko, Six MaKING este un joc de strategie abstracta pentru doi jucatori in care piesele de joc sunt stive de puluri. Editura care s-a ocupat de producerea acestui joc este una romaneasca - Mind Fitness Games (OVECo S.R.L.) - cu sediul in Romania, la Odorheiu Secuiesc.

Six MaKING a fost lansat de designerul Jozsef Dorsonczky in cadrul targului international Spiel 2013 din Essen unde a avut un mare succes, cum a remarcat si revista de profil Spielbox in numarul 7/2013. In martie 2014, revista Fairplay a alocat doua pagini acestui joc, scrise de Jochen Corts, membru fondator Spiel des Jahres.




Componente



Six_MaKING-Prezentare-detaliata_Review_3

Six MaKING - Coperta cutie fata






Six_MaKING-Prezentare-detaliata_Review_4


Six MaKING - Coperta cutie spate






In interiorul cutiei rosii vom descoperi:

- o tabla de joc din MDF ce are pe ea marcate 25 de patrate;

Six_MaKING-Prezentare-detaliata_Review_6




- 32 de puluri din lemn, cate 16 pentru fiecare jucator;

Six_MaKING-Prezentare-detaliata_Review_9




- un sac pentru pastrarea pulurilor;

Six_MaKING-Prezentare-detaliata_Review_10




- un regulament de joc multilingv: Engleza, Germana, Franceza, Romana si Maghiara.

Six_MaKING-Prezentare-detaliata_Review_5




Obiectivul jocului



Fiecare jucator va incerca sa construiasca primul o stiva de minim 6 puluri, cu propriul pul in varf.




Desfasurarea unui joc de Six MaKING



Six MaKING se joaca pe o tabla patrata de 5x5 cu 32 de puluri (cate 16 pentru fiecare jucator), sau pe una de 4x4 cu 24 de puluri (cate 12 pentru fiecare jucator). Jucatorii isi aleg culoarea si vor decide care dintre ei va incepe jocul.

Jocul incepe cu tabla goala, iar jucatorii trec la mutari alternative. Jucatorul aflat la mutare are doua optiuni:
- introduce pe tabla de joc un nou pul (un pion);
- sau muta o stiva pe tabla de joc (muta o piesa).




I. Introducerea noului pul pe tabla de joc

Jucatorul introduce pe oricare camp liber de pe tabla un singur pul, adica un pion:

Six-MaKING-fig2

Pulul (pionul) se introduce pe oricare camp liber






II. Miscarea pieselor pe tabla

Jucatorul activ muta o stiva cu mutarea piesei de sah care ii corespunde. Stiva se poate muta doar pe o alta stiva (oricare), nu si pe un camp liber.

Six-MaKING-Piesele_fig1

In functie de inaltime, fiecarei stive ii corespunde cate o piesa de sah






Stiva de 1 pul (PIONUL) - se muta orizontal sau vertical (nu si diagonal) pe o piesa adiacenta.
Stiva de 2 puluri (TURNUL) - se muta orizontal sau vertical pe prima piesa de pe directia mutarii.
Stiva de 3 puluri (CALUL) - se muta prin saritura in forma de L, pe o piesa care se afla pe pozitia finala.
Stiva de 4 puluri (NEBUNUL) - se muta diagonal pe prima piesa de pe directia mutarii.
Stiva de 5 puluri (REGINA) - se muta orizontal, vertical sau diagonal pe prima piesa de pe directia mutarii.

Six-MaKING-fig3

Stivele se muta doar pe o alta stiva.


Mutarea piesei divizate: se muta din varf si cu miscarea piesei de dinainte de divizare.






Jucatorul poate muta intreaga stiva sau doar o parte din ea. Cand muta doar o parte din stiva (se va numi piesa divizata), partea mutata se ia din varf si se muta cu miscarea stivei (piesei) de dinainte de divizare.

Culoarea pulului din varf indica doar culoarea stivei (piesei), nu si apartenenta acesteia. Jucatorul poate muta cu oricare culoare (cu ambele).

Regula ko: se interzice sa se repete pozitia de start a turului anterior. Cu alte cuvinte, mutarea anterioara a adversarului nu se poate intoarce.




Sfarsitul jocului



Varianta simpla a jocului se incheie odata cu formarea primei stive de minim sase puluri (un rege) si castiga jucatorul al carui pul se afla in varf.

Six_MaKING-Prezentare-detaliata_Review_2




In varianta Six MaKING, de fiecare data cand se formeaza un rege, jucatorul al carui pul sta in varf primeste un punct, iar piesa (regele) se ia de pe tabla. Pulurile piesei scoase nu ies din joc, ele vor putea fi reintroduse pe parcursul jocului. Primul jucator care acumuleaza sase puncte castiga partida.




Impresii



Six MaKING este unul dintre jocurile perfecte pentru 2 jucatori. Este unul din acele jocuri ce se invata foarte repede, dar iti va pune la incercare fiecare neuron atunci cand joci. Fiind asemanator cu sahul, vei retine destul de repede miscarile stivelor de puluri, folosindu-te de ordinea asezarii pieselor pe tabla de sah: pioni, tura, cal, nebun, regina, rege.

Se poate juca deopotriva de catre cei mici care au descoperit jocul de Sah, dar si de cei mari.

Simplitatea componentelor (tabla de joc nu foarte mare si cele 32 de puluri) il fac usor de transportat, facand din Six MaKING una din optiunile pentru concediile in care fiecare spatiu din bagaje conteaza.

Six_MaKING-Prezentare-detaliata_Review_7




Concluzii



Imi place sa descopar ca industria de jocuri moderne se dezvolta si in Romania. Six MaKING este un joc interesant, calitatea componentelor fiind la acelasi nivel cu cele produse de alte edituri mari.

In contextul in care jocul de Sah a fost introdus recent in scoli ca materie optionala, Six MaKING ar putea ajuta foarte bine la exersarea gandirii strategice si a vederii spatiale.

Pe langa jocul prezentat mai sus, cei de la Mind Fitness Games au in prezent in oferta lor inca 3 jocuri de strategie abstracta pentru 2 jucatori, la fel de interesante: Magyar Dáma, Pure Halloween si ReMATCH.




Six MaKING se poate comanda din magazinele partenere Board Games BLOG.