Articol scris de Cristian Mihaescu (criss) – Concurs Taraba de jocuri

Produs de Fantasy Flight Games, 2007
Limba: Engleza (manual in engleza, texte in joc in engleza)
Complexitate: Medie
Durata jocului: 90 minute
Numarul de jucatori: 2, 3, 4, 5 sau 6.

Talisman este un joc de aventura in care exista 14 caractere diferite pe care jucatorul poate sa le controleze. Va cistiga primul caracter care, trecind printr-o multime de incercari, va intra in posesia unei Coroane Magice care-i va permite sa-si distruga rivalii si sa stapineasca intregul regat.

Componentele jocului sunt exceptionale: o tabla de joc de pus in rama pe perete, un manual foarte bine scris, 15 table pentru caractere insotite de 18 miniaturi de plastic, 104 carti de joc de aventura, 24 de carti de joc cu vraji, 28 de carti de joc cu diverse obiecte si arme, alte carti de joc, 6 zaruri si multe alte jetoane de carton sau plastic reprezentind bani, viata, noroc, putere sau magie.

Fiecare jucator va incerca sa-si imbunatateasca atributele caracterului, in special forta si/sau dexteritatea si sa obtina diverse obiecte, arme sau sa invete vraji. Pentru aceasta trebuie sa infrunte multe pericole care pot sa-i slabeasca energia si chiar sa-i aduca moartea. Cind caracterul lui va avea suficienta forta sau dexteritate, jucatorul va alege sa intre intr-o zona intermediara ca dificultate a tablei de joc, apoi trebuie sa aiba curajul si abilitatea de a intra in zona “fierbinte” interioara, unde doar caracterele foarte puternice pot face fata incercarilor. Intrarea in zona interioara este conditionata de rezolvarea unui quest pe care il primeste aleator fiecare caracter. In zona interioara, caracterul poate alege doua cai de acces, una este mai usoara pentru eroii cu forta fizica, cealalta este mai usoara pentru cei cu dexteritate. In mijlocul acestei zone se afla coroana, dar este foarte greu de ajuns la ea. Orice esec in zona fierbinte il arunca pe jucatorul slabit inapoi, intr-unul din cercurile exterioare.

Talisman este genul de joc de fantezie narativ. Fiecare sesiune scrie o poveste. Soarta are un cuvint greu de spus. Nici un jucator, oricit de bine ar juca nu poate fi sigur de reusita daca soarta nu tine cu el. Multe din actiuni se rezolva cu ajutorul zarurilor: deplasarea pe anumite cimpuri, luptele, sau diverse alte incercari sunt guvernate de noroc. Totusi, jucatorii au de luat multe decizii hotaritoare in balanta victoriei/infringerii: este importanta zona unde aleg sa mute, diverse decizii legate de imbunatatirea caracterului, dar mai ales alegerea optima a momentului hotaritor cind intra in zonele fierbinti. O intrare prematura va duce probabil la un esec.

In general se moare rar in Talisman si, in acest caz, jucatorul poate sa intre cu un alt caracter in joc. Uneori caracterul poate sa greseasca si sa se transforme intr-o broasca, pierzind obiectele acumulate. Jucatorii pot sa arunce unul asupra altuia cu diverse vraji sau sa lupte daca se intilnesc. Cele 14 caractere sunt foarte bine gindite, exista gigantul cu multa forta si fara creier (nu va putea utiliza vraji), magicianul cel slab ca forta dar destept, sau hotul pus incontinuu pe furat de la ceilalti eroi.

Este unul dintre putinele jocuri la care i-am cumparat o expansiune, “The Reaper“, care aduce de doua ori pe atitea carti de joc de aventura, noi caractere sau questuri si o creatura “Reaper” care mareste interactiunea si tensiunea.

In opinia mea, Talisman este unul dintre cele mai bune jocuri de tip fantasy. Il recomand tuturor celor care nu sunt deranjati de factorul ridicat al norocului si la care le plac jocurile narative.

Sursa foto: Boardgamegeek