Articol scris de Cristina Soare (pfinix) – Concurs Taraba de Jocuri & BoardGames BLOG
Designer: Stephen Hand
Publisher: Fantasy Flight Game
Anul: 2009
Rezumat
Chaos Marauders este un card game usor, pentru 2-4 persoane, recomandat in 3 sau 4. Durata medie de joc este de 30 de minute, insa variaza de la joc la joc. Varsta minima recomandata: 10 ani.
Tema jocului este inspirata din povestile de razboi intre creaturi fantastice. Fiecare jucator se va gasi in pozitia de conducator al unei armate de orci si goblini, strangand trupe cat mai bune si masinarii de razboi puternice, pentru a le folosi impotriva adversarilor. Dar atentie! Daca nu reusiti sa-i invingeti pe acestia in timpul bataliei, atunci toate armele pe care v-ati straduit sa le strangeti vor fi furate de catre ceilalti.
Pregatirea
Fiecare jucator primeste o linie de joc (din carton) pe care o intinde in fata sa. Aceasta are 12 spatii delimitate pe care se pot pune carti pentru a forma linia de atac. Alte 2 linii de atac se pot crea asezand carti deasupra si sub linia principala. Jocul se termina atunci cand o persoana isi incheie toate cele 3 linii.
Cartile
Jocul are doar 3 tipuri de piese: carti, pioni si un zar. Cartile se impart in mai multe categorii, colorate diferit pentru a le putea recunoaste repede: unele se aseaza in linii iar altele se joaca si se decarteaza. Pionii se folosesc doar pentru a marca o anumita carte pe care o poti pune in liniile adversarilor, iar plasarea lor pe cartea respectiva arata a cui este cartea. Zarul se foloseste in batalii, pentru a stabili castigatorul, si pentru a afla ce trebuie sa faci atunci cand apar anumite carti de actiune.
— Carti mov – trupe care aduc puncte de atac (AP)
— Carti albastre – obiecte care iti aduc puncte de victorie la sfarsit (VP)
— Carti gri – trupe care nu au nici o valoare si iti ocupa degeaba liniile
— Carti verzi – carti de actiune, care se decarteaza in general
— Carti maro – masinarii de razboi care iti aduc atat puncte de atac, cat si puncte de victorie la sfarsit, dar numai daca sunt complete!
Si deci ce trebuie sa faci?
Regula de aur a jocului: tragi carti si le asezi in liniile tale pana cand tragi o carte care iti intrerupe tura. Odata asezata, o carte nu mai poate fi mutata ulterior. Majoritatea cartilor au un simbol in partea de jos, iar a doua regula de aur este ca nu poti pune 2 carti cu acelasi simbol in aceeasi linie. Tura ti se termina atunci cand:
– Tragi o carte verde (o joci si apoi te opresti)
– Tragi o carte pe care o mai ai in linie (o pui in alta linie sau o arunci)
– Arunci o carte (din proprie initiativa sau esti obligat de catre alt jucator)
– Executi un atac
Fiecare linie trebuie sa aiba 2 capete pentru a fi considerata inchisa: o carte “Standard” la stanga si o carte “Muzician” la dreapta. In rest, poate contine orice tip de carti atata timp cat se respecta regulile de aur si nu exista spatii neocupate. Lungimea unei linii complete nu este importanta in timpul jocului, aceasta poate varia de la 2 la 12 carti. Insa la sfarsitul jocului, se acorda puncte in functie de numarul de carti din linie, iar liniile cele mai lungi vor primi in mod evident cele mai multe puncte.
Charge!
Atunci cand obtii o linie completa, poti ataca o linie incompleta a adversarilor, cu conditia ca aceasta sa aiba o putere de atac mai mica decat a liniei tale. Dupa ce alegi linia pe care o ataci, dai cu zarul si daca ai castigat (5 din 6 fete ala zarului sunt castigatoare) primesti linia pe care ai atacat-o. Cartile mov cu trupe de atac se arunca in teancul de carti decartate, iar masinariile de razboi si obiectele cu VP devin ale tale si le poti aseza cum vrei in propriile linii ramase incomplete.
Cateva moment din joc
Cand cineva aseaza intr-o linie cartea “Chaos Marauders”, prima persoana care o observa si striga “Chaos Marauders!!!” primeste cartea si o pune in liniile sale. Aceasta carte are 10 AP, fiind cea mai valoroasa ca putere din tot pachetul. Daca nu observa nimeni cartea pana ce jucatorul isi termina tura, atunci aceasta ii ramane lui.
Masinariile de razboi sunt formate din 3 bucati: doua piese si echipajul. Cele 3 carti trebuie asezate in ordinea corecta in linie pentru ca masinaria sa fie considerate complete si deci sa se poata folosi bonusul de AP si VP. In plus, atunci cand un jucator trage cartea cu echipajul (“Crew”), el fura si celelalte bucati ale masinariei, daca acestea se gasesc in liniile adversarilor.
Poti plasa un spion (“Sneaky Git”) in liniile celorlalti ca sa ii fortezi sa arunce carti in loc sa le joace. De asemenea, poti fura carti din liniile adversare, pentru a le pune in liniile tale.
The End!
Jocul se temina cand cineva are trei linii complete. Se acorda puncte pentru fiecare linie, in functie de lungime, pentru cartile-obiect, pentru masinariile complete si pentru numarul total de carti din toate liniile. Fiecare jucator isi aduna punctele si castiga cel care are cele mai multe puncte.
Impresii personale
Atunci cand am dat peste Chaos Marauders, cautam un joc mic, usor de jucat si cu o durata scurta, pe care sa-l putem juca in oras, prin ceainarii si cafenele. Prietenului meu i-au placut foarte mult grafica si tematica jocului, asa ca a luat jocul fara sa stea pe ganduri si s-a dovedit a fi o alegere buna. In grupul nostru de prieteni este foarte apreciat, chiar si de catre cei cu gusturi foarte diferite. Fun factorul este foarte mare, jocul este oarecum haotic, situatia fiecaruia se poate schimba de la un minut la altul.
Pozeee