V-a cam aburit Costy luni cu misiunile lui spatiale. Ba “Jumping” prin poarta inter-stelara, ba “Flying” pe diverse planete, ba “Scanning” de resurse sau diverse creaturi dubioase pe post de aliens.
Nu stiu ce sa zic, cred ca e cam plecat de pe Terra in ultima vreme…:)). Si chiar si asa, tot a mancat bataie la Space Mission, dar a omis sa precizeze :D.

Dar gata cu viitorul si chiar si cu prezentul, pentru ca avem treaba in trecut. Muuuuult in trecut, mai exact in EPOCA DE PIATRA.

Ati invatat sa faceti focul fara chibrituri?  Nici eu.
Dar ar fi bine sa fim pregatiti inainte de a incepe un joc de First Sparks, asa ca o sa incerc sa va introduc pe cat posibil in atmosfera jocului.

Power Grid: The First Sparks a fost lansat in 2011 la Essen si a fost conceput de designerul iubitor de verde, Friedmann Friese, pornind de la ideea de a face un joc deosebit pentru aniversarea celor 10 ani de la aparitia jocului Reteaua Energetica (Power Grid) in prima sa forma – Funkenschlag (2001).

First Sparks pastreaza din Reteaua Energetica (Power Grid) numai mecanismul jocului. In locul centralelor avem acum carti de tehnologie (unelte si cunoastere), iar in locul resurselor energetice care alimentau centralele in Reteaua Energetica (Power Grid) avem acum hrana pentru clanul propriu. Si cum cu banii nu prea aveau ce sa faca cei din epoca de piatra (sau nu erau inventati inca… :D), tot hrana ramane valoarea de baza. Exista 5 tipuri de astfel de resurse: grane (de valoare 1 sau 3), mure (2), peste (3), ursi (3) si mamuti (4).

Nu mai avem de-a face nici cu harta Germaniei si nici cu cea a Statelor Unite, tabla de joc fiind compusa acum din module cu arii de vanatoare ce pot fi imbinate aleator, numarul de module si implicit marimea spatiului de joc fiind date de numarul de jucatori.

Scopul jocului este de a-ti dezvolta cu mare atentie propriul clan, avand grija sa nu-ti pierzi oamenii pe parcurs prin infometare sau sa fii nevoit sa arunci din surplusul de hrana (este perisabila). Castigator va fi desemnat jucatorul cu cel mai numeros clan la sfarsitul jocului (cand un clan ajunge sa numere 13 membri).

Fiecare runda a jocului are 4 faze, in care care putem observa cu usurinta corespondenta cu jocul Reteaua Energetica (Power Grid):
1. Cumpararea de noi tehnologii / aruncarea alimentelor stricate – in ordinea de joc (<=> cumpararea de centrale)
– se pastreaza conceptul de piata actuala si piata viitoare, licitatiile putand fi facute numai din piata actuala
– cartea de tehnologie cu cea mai mica valoare din piata actuala primeste bonus o resursa de grau (valoare 1)
– se poate cumpara maxim o carte de tehnologie in fiecare runda, platind valoarea ei cu resurse de hrana
– dupa ce s-a platit tehnologia cumparata, din resursele ramase se va arunca 1/3 (asta in cazul in care clanul tau nu a descoperit inca focul)

2. Vanatoarea / hranirea clanului – in ordine inversa (<=> cumpararea de resurse)
– pentru a face rost de resurse, fiecare clan va merge la vanatoare in zonele in care are membri, inarmat bineinteles cu unelte potrivite pentru teritoriile respective: pentru a face rost de mure trebuie sa ai musai un cos; pentru peste iti trebuie undita, arc pentru ursi si sulita pentru mamuti; iar pentru grane, e suficient sa detii cartile cu Ierburi/Camp, fara a avea membri intr-o zona anume a hartii.
– dupa ce au muncit la cules de mure/grane, pescuit sau vanat, gurile cer de mancare. Asa ca ar fi bine sa-ti ajunga hrana pentru toti, pentru ca in caz contrar iti vor muri oamenii de foame si clanul tau se va diminua.

3. Dezvoltarea clanului – in ordine inversa (<=> cumpararea de orase)
– ai posibilitatea sa iti dezvolti clanul cu maxim 5 membri in fiecare runda platind pentru ei costurile de hrana aferente
– dezvoltarea clanului se va face mereu in zonele adiacente si cu respectarea regulii de a nu avea 2 membri in aceeasi zona (totusi, in fiecare zona poate exista cate un membru din fiecare clan)

4. Birocratie
– determinarea ordinii jucatorilor pentru urmatoarea runda
– refacerea stocului de hrana – pe baza tabelului de resurse si a numarului corespunzator de arii de vanat de pe tabla de joc
– cartea de tehnologie cu cel mai mare numar se scoate din piata viitoare si se pune sub deck.

Noi am jucat varianta speciala pentru 2 jucatori, care presupune existenta unui al treilea clan in spatiul de joc, clan dezvoltat in fiecare tura de catre cel de-al doilea jucator – are rolul de a echilibra jocul (se va plasa un numar de membri astfel incat al treilea clan sa ajunga ca marime clanul primului jucator in runda respectiva).

Nu o sa neg ca pe parcursul jocului am facut destule greseli (unele in vitrutea inertiei – avand in minte mecanismul si regulile de la Reteaua Energetica (Power Grid) ), de care ne-am dat seama uneori prea tarziu pentru a le remedia.
Exemple: am omis sa punem resursa de grau pe cartea cea mai mica; am refacut stocul de hrana doar pe baza tabelului, uitand de teritoriile de pe tabla; (bineinteles, asta s-a intamplat in 1 sau max. 2 runde… :D)

Ca o prima impresie dupa un singur joc de Power Grid: The First Sparks, pot spune ca este la fel ca Power Grid, dar… total diferit…


 
Rundele de joc se desfasoara mult mai repede, jocul avand o durata medie cam la jumatate din cea a unui Power Grid.

Un alt aspect pozitiv in Power Grid: The First Sparks din punctul meu de vedere: fiecare clan se poate dezvolta in orice zona adiacenta, indiferent de momentul jocului sau de existenta altor clanuri in aceeasi zona. Astfel, nu mai avem de-a face cu cele 3 etape din Power Grid, care conduceau la o gandire atenta in faza de constructie si de multe ori la suparari intre jucatori (pentru plasarea in imediata vecinatate si limitarea posibilitatilor de dezvoltare).

Am sesizat cateva mici asemanari si cu alte jocuri:
– Cu Puerto Rico:
1. resursa bonus pe cartea cea mai mica (in Puerto Rico, rolurile ramase nealese intr-o runda, primeau cate un banut la inceputul rundei urmatoare);
2. aruncarea a o treime din hrana in cazul in care nu detii cartea Fire (in Puerto Rico, la sfarsitul fazei de Capitan, cei care nu detin spatiu de depozitare, sunt nevoiti sa-si arunce resursele, pastrand una singura)

Cu Railroad Tycoon – cost suplimentar pentru dezvoltarea clanului peste munte (In Railroad Tycoon avem cele mai ridicate costuri la construirea de sine de cale ferata in zonele de munte)

Probabil ca lista asemanarilor poate continua, cum de altfel si cea a diferentelor.

Parerea mea este ca jocul Power Grid: The First Sparks  ii va atrage in primul rand pe iubitorii de Power Grid/Reteaua Energetica, dar va face cu siguranta multe alte victime… 🙂
Vom reveni cu mai multe detalii despre joc dupa ce il mai “testam” de cateva ori…  🙂