Pe langa W: the Board Game, am incercat si Praetor, un alt joc de societate ce va fi lansat in acest an de Andrei Novac sub umbrela NSKN Legendary Games.
Praetor este un board game pentru 2-5 (posibil 6 jucatori) construit in jurul mecanicilor de Tile Placement si Worker Placement, avand o durata de joc estimata la 60-90 de minute.
Actiunea se petrece in anul 123, cand Imperiul Roman era in varful gloriei. Imparatul Hadrian nu mai duce lupte cu barbarii, in schimb, prioritare sunt constructia de orase si fortificatii pentru a asigura dominatia culturii romane.
Jucatorii vor lua rolul unor arhitecti romani si vor incerca sa construiasca orase magnifice. Dar pentru aceste constructii ai nevoie de bani si resurse, acestea putand fi obtinute din constructia anumitor jetoane oras cu diferite cladiri sau bonusuri. Pentru anumite constructii vei primi Puncte de Victorie. La sfarsitul jocului va castiga jucatorul care va strange cele mai multe puncte de victorie.
Jocul se desfasoara pe parcursul a mai multe runde, jucatorii plasand pe rand cate un muncitor din rezerva personala (zaruri). La inceput, fiecare jucator va pleca in aceasta lupta pentru suprematie cu 3 muncitori de nivel 2, putand pe parcurs sa recruteze altii. Muncitorii pe baza carora faci anumite actiuni, vor castiga experienta si vor imbatrani, urmand ca dupa ce ajung la nivelul 5 (sau 6 in unele cazuri) sa se retraga (nu ii vei mai putea folosi), dar tu va trebui sa platesti pentru ei in continuare la sfarsitul fiecarei runde.
Jucatorii vor putea plasa muncitori pe jetoane de oras deja construite pentru a face rost de resurse, moral, noi lucratori sau puncte de victorie, vor putea asigna muncitorii sa construiasca noi jetoane de oras, castigand astfel Puncte de Initiativa sau de Victorie. Puncte de Victorie se pot strange si prin indeplinirea cerintelor Cezarulului, pe baza resurselor sau a banilor.
Pe langa muncitorii activi si cei inactivi, aflati la pensie, jucatorii mai pot avea si soldati, acestia fiind fosti muncitori activi ce au fost trimisi in legiune. Cu ajutorul lor se pot construi jetoane de oras sau pot fi indeplinite cerinte speciale ale Cezarului, ce vor aduce multe puncte de Victorie.
Foarte important este nivelul de fericire al muncitorilor tai. Acesta poate creste si la sfarsit jocului iti poate aduce cel mult 7 puncte de Victorie, dar poate si scadea atunci cand nu reusesti sa-ti platesti oamenii la sfarsitul rundei sau cand construiesti anumite jetoane de oras. Atunci cand nivelul de fericire este negativ, vei ajunge in situatia in care nu vei putea folosi toti muncitorii, iar la sfarsitul jocului, vei pierde puncte de Victorie.
Jocul se termina atunci cand se vor termina jetoanele de oras sau cele cu cererile Cezarului.
Dupa o prima partida pot spune ca mi-a placut Praetor, este bine inchegat, mecanicile de Tile Placement si Worker Placement se imbina armonios, oferind jucatorilor multe momente de decizii strategice si multe modalitati de a aduna puncte de victorie.
Desi a fost prima oara cand l-am jucam, am pierdut in fata lui Andrei cu o diferenta de doar 7 puncte (125 la 118).
Chiar daca mecanica de Worker Placement este una destul de folosita in aparitiile din ultimii ani, Praetor aduce elemente noi, ce cu siguranta vor reusi sa trezeasca interesul jucatorilor. Regulamentul usor de invatat si explicat fac din acest joc un candidat ideal si pentru cei care acum descopera lumea jocurilor de societate moderne.
De abia astept sa vad grafica finala si mai ales sa-l vad cum “straluceste” pe masa de joc. Va vom tine la curent imediat ce primim vesti de la echipa NSKN Legendary Games.