Crucea este un joc de pariere care poate fi jucat individual (fiecare pentru el) in doi, trei, patru sau in perechi de cate doi jucatori.
Numarul maxim de jucatori admisi la un joc de cruce este de patru. Pentru acest joc se utilizeaza pachetul de carti unguresti din care se exclud optarii si septarii, iar numarul de carti ramase in joc va fi de 24.
Cum se joaca
Parierea sau licitatia se face la inceputul jocului, dupa ce fiecare jucator a primit un numar trei de carti, in functie de configuratia in care a ales sa joace Crucea.
Cine se incumeta sa faca/liciteze cele mai multe puncte (1=33 pct, 2=66 pct, 3=99 pct, 4=132 – care se obtin in urma adunarii cartilor), poate sa aleaga care culoare va fi tromful.
In functie de cartile fiecaruia, jucatorii pot licita dupa cum urmeaza:
Pas – daca jucatorul nu crede ca la sfarsitul jocului poate acumula un punctaj de minim 33 de puncte;
Una – daca jucatorul crede ca la sfarsitul jocului poate acumula un punctaj de cel putin 33 de puncte;
Doua – daca jucatorul crede ca la sfarsitul jocului poate acumula un punctaj de cel putin 66 de puncte;
Trei – daca jucatorul crede ca la sfarsitul jocului poate acumula un punctaj de cel putin 99 de puncte;
Patru – daca jucatorul crede ca la sfarsitul jocului poate acumula un punctaj de cel putin 132 de puncte;
Cinci – daca jucatorul crede ca la sfarsitul jocului poate acumula un punctaj de cel putin 165 de puncte (cinci puncte se pot acumula numai daca se joaca pe echipe).
De obicei, daca un jucator are mai multe carti de aceeasi culoare si de valori relativ mari, va licita mai mult.
Tromful duce tot. Tromful mai mare va duce orice alt tromf de valoare mai mica. La fiecare mana, atunci cand primul jucator cere o anumita culoare, ceilalti sunt obligati sa puna pe masa o carte de culoarea ceruta. Daca unul dintre jucatori nu are aceasta culoare, este obligat sa puna pe masa de joc un tromf, iar daca nu are, orice alta culoare.
Cartile de joc de la cea mai mare la cea mai mica sunt urmatoarele:
As (A) = 11 puncte
Zece (X) = 10 puncte
Popa (K) = 4 puncte
Dama (Q) = 3 puncte
Doier (2) = 2 puncte
Noua (IX) = 0 puncte
Ca si posibilitate de a acumula un numar mare de puncte este aceea de a avea un anunt. Daca un jucator are in mana o dama si un popa de aceasi culoare si e randul sau sa initieze o mana si sa dea o carte, poate “anunta”.
Se pune o carte pe masa, fie dama, fie popa, iar la punctele finale i se vor aduna jucatorului care a avut anunt inca 20 de puncte (anuntul de tromf e de 40 de puncte). Cel care anunta este obligat sa arate si perechea.
Daca in joc nu sunt tromfi, o mana poate fi dusa de cartea care are valoarea cea mai mare, daca ea este de aceeasi culoare ca si prima carte ceruta din mana respectiva. Prima carte pusa pe masa poate duce celelalte carti daca ele nu sunt date la culoarea ceruta de primul jucator. Daca se cere tromf si unul dintre jucatori nu are, el poate pune jos orice carte. Daca jucatorul care a licitat de exemplu 2, nu reu?e?te sa totalizeze 66 de puncte, se puncteaza cu -2 tura respectiva pentru el, iar ceilalti trei nu acumuleaza niciun punct in tura respectiva.
Pentru trisori, in timpul jocului se aplica pedepse de -3 puncte (ex: nu pune pe masa culoarea ceruta, desi are in mana culoarea respectiva sau pune tromf, desi are in mana culoarea ceruta). Cartea care se aseaza pe masa si se “lipeste” de celelalte carti, nu mai poate fi luata inapoi de catre jucator. in cazul in care unul dintre jucatori imparte gresit cartile se va pune -1 in dreptul acestuia, urmand ca impartitul cartilor sa-i revina urmatorului jucator de la masa.
Cartile vor fi numarate la sfarsitul fiecarei ture.
Tragerea la sorti se va efectua in sala, inaintea inceperii jocului. Se vor face bilete pentru toti participantii, care se vor numerota in functie de numarul de mese. De exemplu, pentru masa A se vor face patru bilete (A1, A2, A3 si A4), pentru masa B la fel si asa mai departe. Toate biletele (A1, A2, A3, A4, B1, B2, B3…) se vor pune intr-o singura urna, de unde fiecare participant isi va alege un numar, urmand ca in functie de litera si numarul de pe bilet sa ocupe loc la una dintre mese. Se va juca individual (fiecare pentru el), urmand ca doi jucatori dintre cei patru prezenti la o masa, cu cel mai mare numar de puncte, sa se califice in faza urmatoare.
Un set va dura pana la 21. La un moment dat, in joc vor mai ramane doar patru jucatori care se vor aseza la o masa, urmand ca in functie de puncte acumulate de fiecare sa se stabileasca si primele patru locuri. Setul va dura tot pana la 21. Cel care va ajunge primul la 21 va fi castigatorul concursului, urmand ca locurile 2, 3 si 4 sa se stabileasca in functie de punctajul obtinut de ceilalti trei jucatori.