Troyes si Tournay, verisorii gemeni


Pentru ca am reusit sa le joc in aceeasi perioada pe amandoua, m-am gandit sa va prezint astazi o comparatie intre cele 2 jocuri realizate de designerii Sébastien Dujardin, Xavier Georges si Alain Orban, punctand ce mi-a placut sau nu mi-a placut la cele 2.

In primul rand, cele 2 jocuri au fost lansate la un an distanta intre ele, Troyes fiind lansat in 2010 si Tournay in 2011. Daca le privim copertile puse unul langa cealalalta putem crede si pe buna dreptate ca cele doua jocuri sunt fie joc de baza cu extensie, fie varianta de carti.

Acest sentiment il veti avea pentru ca ambele au acelasi grafician, pe Alexandre Roche, si ambele trateaza acelasi subiect, dezvoltarea unui oras. Asemanarile de grafica merg mai departe si la restul componentelor.

Chiar daca ambele jocuri fac parte din domeniul jocurilor de strategie, asemanarile se opresc aici.

Troyes foloseste mecanici precum Dice Rolling si Worker Placement, in timp ce Tournay Card Drafting si Hand Management.

Chiar daca a trecut doar un an de la lansarea sa, Tournay nu a reusit sa impresioneze, in schimb Troyes a castigat un premiu si a avut parte de mai multe nominalizari:

– in 2010 a castigat Jogo do Ano;
– in 2011 a fost nominalizat la Golden Geek Best Board Game Artwork/Presentation;
– in 2011 a fost nominalizat la Golden Geek Best Innovative Board Game;
– in 2011 a fost nominalizat la Golden Geek Best Strategy Board Game;
– in 2011 a fost nominalizat la International Gamers Awards – General Strategy si Multi-player.

Desi ziceam ca ma opresc din a mentiona asemanarile, nu am putut sa nu remarc faptul ca ambele folosesc foarte multa simbolistica pe componente (carti, tabla de joc), lucru ce pentru o prima sesiune este destul de obositor, incercand tot timpul sa-ti aduci aminte ce insemna fiecare semn.

Factorul de noroc este prezent in ambele jocuri, in Troyes fiind adus de Zaruri, iar in Tournay de Cartile de joc. Cei care au jucat Alien Frontiers vor recunoaste mecanismul de folosire a zarurilor mari colorate din Troyes.

Povestile din cele doua jocuri se desfasoara in momente ale istoriei diferite:

Troyes

“In anul 1200, fundatia pentru catedrala din Troyes este pusa. Dar vor trece 400 de ani pana cand aceasta va fi terminata, dupa nenumarate peripetii.

Troyes te invita sa retraiesti patru secole de istorie, participand la dezvoltarea unuia dintre cele mai placute orase medievale, care a marcat cultura occidentala. Foloseste-ti influenta militara, religioasa si civila pentru a creste prestigiul familiei tale.”

Tournay

“Construit de romani in primul secol, pe teritoriul Galiei Belgiene, Tournay s-a dezvoltat cel mai bine de-a lungul raului Scheldt. Din pacate, raul a provocat si probleme, deoarece in 881, normanzii l-au traversat si astfel au capturat usor orasul. Acel act de agresiune a inghetat prosperitatea orasului Tournay.

Tournay te invita sa participi la reconstruirea orasului, pentru a instaura o era glorioasa care va dura mai mult de sapte secole. Ajuta-ti districtul sa infloreasca, prin coordonarea inteligenta a muncii in cele trei domenii ale orasului: militar, religios si civic.”

La ambele jocuri mi-a placut faptul ca nu stai degeaba pana iti vine randul, ca trebuie sa te uiti constant la ce fac ceilalti si sa-ti ajustezi strategia pe parcurs. Un lucru e clar, ambele te tin in priza.

Ce nu mi-a placut, a fost chiar simbolistica mentionata mai sus. Foarte multe semne si semnulete pe care trebuie sa le cunosti destul de bine pentru a putea sa-ti faci planul cu ce vei face atunci cand iti vine randul si sa nu-i bati la cap tot timpul pe cei care iti prezinta jocul.

Nu pot spune ca m-au cucerit cele 2 jocuri, Troyes si Tournay, dar dupa ce le-am jucat am ramas cu dorinta de a le mai incerca si alta data, semn ca merita atentia voastra daca sunteti in cautarea unor jocuri din aceasta categorie si cu aceste mecanici. Sunt jocuri bune, bine inchegate, cu destul de multa interactiune intre jucatori.

Tags: , , , , , , , , , ,

2 Comments on Troyes si Tournay, verisorii gemeni

Costy said : administrator Report 13 years ago

@Vick: Welcome back! :D Stiam eu ca un articol de genul asta te va "sumona" sa te avanti in comentarii savuroase! Cele 2 afirmatii de mai sus pe care vrei sa le demontezi, nu imi apartin, ele sunt mentionate in descrierea jocurilor pe BoardGameGeek. Stiu foarte bine ca sunt jocuri diferite, de aici si "verisorii gemeni", dar impactul vizual iti lasa o senzatie de asemanare, nu poti nega acest fapt. Si da, mai avem nevoie si de critici, sa nu ne-o luam in cap :D . Multumim pentru completari!

VickdaReaper said : Guest Report 13 years ago

Hai sa va spun si eu cate ceva despre cei doi "verisori" pomeniti in articol... In primul rand as demonta doua dintre afirmatiile facute in text. 1 la mana: Toryes nu este un joc de Dice Rolling. Da, stiu, dai cu zarurile din cand in cand, dar rezultatul lor nu este unic si decisiv. Poti sa mai cumperi zaruri de la altii, poti sa platesti puncte de influenta ca sa arunci din nou anumite zaruri sau ca sa intorci zarurile la fata opusa celei obtinute. Ai mult mai multa libertate in uzul zarurilor decat in, sa zicem: Merchants & Marauders, Risk, Stone Age sau altele. 2 la mana: Tournay nu este un joc de Hand Management. Nici pe departe! Rar se intampla sa ai mai mult de 3 carti in mana, iar atunci cand depasesti numarul acesta, de cele mai multe ori ai mana plina de rampart-uri. Si chiar daca ajungi sa ai o mana generoasa, tot n-o sa stai sa te gandesti "joc asta acum si ailalta mai tarziu sau o joc pe ailalta acum si vad mai tarziu ce fac?". Cartile care iti ajung in mana o sa ajunga foarte curand si in cartierul tau, deci managementul mainii tinde exponential catre 0. In plus, as mai adauga un atribut jocului Tournay, acela de Worker Placement-ish, deoarece ne lovim destul de mult de aceasta mecanica (folosim muncitori ca sa activam carti, folosim muncitori ca sa cumparam carti, etc.). Nu o sa ma aventurez sa discut prea mult despre Troyes, fiind un joc mult mai bine cunoscut la noi decat Tournay. Am sa spun doar ca este un joc foarte bine optimizat, foarte "inchis" ca plaja de desfasurare a activitatilor, este un joc de maximizare a oportunitatilor, de utilizare inteleapta a resurselor si care are si un mic element de ghicitoare (este destul de util sa ghicesti ce personaje au ceilalti, desi nu esential). Tournay, pe de alta parte, desi foarte asemanator ca grafica si idei, este un cu totul alt joc. Este mult mai deschis decat Troyes, jucatorii avand posibilitatea de a se desfasura mult mai independent si mai diferit de ceilalti. Este un joc mai putin "incurcat" decat "varul sau mai mare", deoarece scopul este mult mai clar: sa ajungi sa construiesti cladirile speciale de la nivelul 3. Asta deoarece de acolo provine grosul de puncte care vor face departajarea la final. Este un joc mai simplu de abordar: pretul de obtinere al muncitorilor este mult mai mic decat la Troyes, iar numarul de muncitori disponibili este constant, fata de cele (dureros) de variabil de la Troyes. In plus, este un joc cu mai putina presiune decat in cazul "varului" sau (eventimentele nu sunt atat de enervante, ba chiar unele ajuta din plin). Precum spuneam inca de la inceput, Tournay este diferit de Troyes ca mod de joc. Are alt tempo, alta modalitate de aborda lucrurile, lipseste presiunea evenimentelor negative. Totusi, diferentele enuntate anterior nu-l fac un joc rau. Dimpotriva. Mie imi place ideea de dezvoltare a unui cartier intr-o matrice de 3x3, ideea de combo-uri data de cartile cu personaje, ideea de stacking a cartilor (desi imi vine greu sa vad o asemenea situatie in viata reala), faptul ca, desi este un joc de tip euro, are cateva modalitati prin care poti sa interactionezi cu adversarii (carti care iti permit sa le folosesti cladirile, carti care iti permit sa activezi evenimentele), precum si efectul pe care il produc cladirile speciale (daca la Troyes personajele sunt ascunse pana la final si doar o buna intuitie iti poate aduce puncte suplimentare, la Tournay informatia devine cunoscuta odata ce cladirea este consturita intr-un cartier, moment in care apare o cursa a maximizarii numarului de puncte pe care le vei obtine la final de la o astfel de carte). Si ca sa inchei intr-o nota mai putin "rautacioasa", o sa subscriu la ideea autorului conform careia ambele jocuri iti lasa (subliminal) o dorinta de a le rejuca. Desi in mod esential doua jocuri de Troyes/Tournay nu difera chiar atat de mult (o sa faci cam aceleasi lucruri, doar ca o sa difere mijloacele prin care o sa le realizezi), faptul ca sunt jocuri de optimizare a pasilor realizati si de maximizare a efectelor actiunilor pe care le iei in timpul jocului, face ca la fiecare sfarsit de meci sa te gandesti "oare ce puteam sa fac mai bine?", "oare unde n-am profitat indeajuns de mult?". Iar asta te va face sa vrei sa rejoci aceste jocuri si sa incerci si alte abordari fata de cea/cele anterioare. Asta daca vei avea ocazia sa o faci...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked